Sådan arbejder vi i Bikuben

Bikubens pædagogiske principper

Bikubens pædagogiske principper er et central for Bikubens pædagogisk praksis og besluttes hver år af institutionsbestyrelsen ud fra dagtilbudsbestyrelsens fastsatte principper. De pædagogiske principper danner en ramme og en retning for de aktiviteter der planlægges i Bikuben:

• I Bikuben prioriteres mindre læringsmiljøer, planlagte såvel som spontane, med få børn, som fordrer børns leg og læring.
  • I Bikuben skabes rammer for mangfoldige fællesskaber med musiske aktiviteter som omdrejningspunkt, med mulighed for udvikling og læring.
  • I Bikuben prioriteres sansemotoriske aktiviteter, såvel planlagte som spontane, som har fokus på både høj og lav puls. Vi har vores eget sanserum.
  • Bikuben inviterer til mangfoldige fællesskaber både i og udenfor Bikubens åbningstid.
  • Bikubens indendørs aktiviteter med fordel kan udfolde sig udenfor.
  • Bikuben skaber mangfoldige og kulturelle fællesskaber omkring måltider.

Bikubens kerneopgave

Kerneopgaven bygger på 3 overordnede værdier som udover de pædagogiske principper indebærer.

Det basale: Disse områder er fysisk og mentalt nærvær, sikkerhed, toilet besøg, mad, søvn, drikke, påklædning og disse områder relaterer hermed også til barnets sundhed og generelle trivsel.

Det relationelle: Disse områder handler om hvordan barnet er tilknyttet de vigtige relationer i sit liv. Familie, venner, fællesskabet i Bikuben mv. Relationer er det vigtigste omdrejningspunkt for alles udvikling og fysiske og mentale sundhed.

Positive relationer er vi opmærksom på

ICDP er vores pædagogiske metode/ tilgang, som centrerer sig om det positive og udviklende samspil mellem børn og voksne.