Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske læreplan

Læreplan i Bikuben

Bikuben har op til 46 børn. Børnene er fordelt på 2 stuer, foruden at de ofte også er alders opdelt. Bikuben er fornyeligt nyrenoveret, hvilket betyder at Bikuben har nyeste fysiske faciliteter hvad angår garderober, wc`er, køkken, pusle plads mv.

Bikuben er først og fremmest et fællesskab for dem der kommer her – børn, søskende, forældre, bedsteforældre og de som arbejder her. Det er vores klare overbevisning, at vi lykkedes sammen og derfor vil vi altid inddrage børnenes familier i alle henseender.

I Bikuben vægtes fællesskabet højt og derfor kan man låne Bikuben uden for normal åbningstid, såfremt man imødekommer visse kriterier. Der er flere arrangementer i Bikuben som er forælder initieret og har til formål, at skabe et stærkt netværk omkring alle børn og familier i Bikuben.

I Bikuben er der ansat en ligelig fordeling af kvinder og mænd. Dette er vigtigt og det kan mærkes og oplevelse i dagligdagen.

Pædagogisk grundlag

Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag.

Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kende­tegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.

De centrale elementer er:

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.

 De seks læreplanstemaer

  1. Social udvikling
  2. Krop, sanser og bevægelse
  3. Natur, udeliv og science
  4. Kultur, æstetik og fællesskab
  5. Alsidig udvikling
  6. Kommunikation og sprog

Evalueringskultur

Det pædagogiske personale og ledelsen skal løbende forholde sig refleksivt til, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse. Refleksioner præger i høj grad de forskellige lege- og læringsmiljøer som vi tilbyder børnene. Gennem didaktiske overvejelser justerer vi løbende, så praksis rammer den aktuelle børnehaven. I Bikuben er der opbygget en kultur med stor grad af faglig refleksion hvor der løbende justeres i den pædagogiske praksis. For at blive stærk på at skelne mellem faglig refleksion og evaluering, er vi påbegyndt opbygningen af en systematisk og stærk evalueringskultur som først og fremmest skal styrke vores pædagogiske faglighed.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.