Aktiviteter og læring i Bikuben

Børn

70 % af hverdagen i en børnehave er rutinesituationer

Læring sker i alle aspekter af en dag i børnehave. Både i de planlagte aktiviteter, men også i alle rutinesituationerne. 70 % af hverdagen i en børnehave er rutinesituationer – spisning, toiletbesøg, garderobe og oprydning.

Vente på tur, selv tage sko på, finde min madpakke er situationer vi øver os i løbet af dagligdagen. At få afsluttet en ting eller ryddet op inden vi går videre til noget nyt, er også en læring vi hjælper barnet med.

Alt dette er med til at barnet lære at være en del af et større fællesskab.

Årgangsgrupper / hvordan har vi aktiviteter i bikuben?

Bikuben er organiseret med en arbejdsplan, en daglig og ugentlig organisering. Disse organiseringer og deres sammensætning justeres løbende og tilpasses de enkelte børns løbende behov. En uge i Bikuben kan eks se således ud:

Mandag: Årgangsgrupper – børnene er i deres årgange på tværs af de 2 stuer. Der laves planlagte aktiviteter, som er målrettet den pågældende årgangs udviklingstrin.

Tirsdag: Tirsdagsklub – dette er Bikubens sprogklub, hvor de børn som har brug for en sproglig indsats mødes i et mindre læringsmiljø.

Sanserum - en ugentlig aktivitet for en mindre gruppe børn i vores eget sanserum med mulighed for low-arousal aktiviteter.

De andre børn fordeles i mindre miljøer inde og ude. Her vil der være mulighed for fri leg.

Onsdag: Musikklub – et fællesskab for Bikubens yngste årgang. Her er samspil, rytmik, motorisk grundtræning. Dannelse og sproglig udvikling.

Torsdag: Årgangsgrupper – børnene er i deres årgange på tværs af de 2 stuer. Der laves planlagte aktiviteter, som er målrettet den pågældende årgangs udviklingstrin.

Traditioner i Bikuben

Foruden den faste organisering er der i Bikuben også planlagt årligt tilbagevendende traditioner, som følger årstidernes og helligdagenes gang. I Bikuben har vi fokus på at give børnene viden omkring hvorfor vi fejre de forskellige helligdage.

Jul, pinse og påske er den del af den, som er den bærende kultur i Bikuben. Fokusset ligger på at børnene kender baggrunden og årsagerne til at vi fejrer disse højtider. Der er altid plads til andre kulturer, disse tages løbende op.

Fastelavn og Halloween fejres også i Bikuben. Her er det også vigtigt for os, at de kender til historien om for eksempel fastelavn, og at det ikke kun handler om udklædning og fastelavnsboller.

Bikuben har løbende maddage. Disse dage er oftest i forbindelse med helligdage. I Bikuben inviteres bedsteforældre løbende til at komme og lave mad i Bikuben til alle børnene.

Bikuben er vores allesammens børnehave

Børnehaven Bikuben er vores allesammens børnehave, og derfor er der altid plads til nye initiativer.

Har du en god ide eller en bedsteforælder der gerne vil hjælpe til en maddag, så er vi altid klar til at lytte. I forbindelse med vores faste højtider inviterer vi gerne bedsteforældre ind for at hjælpe til i køkkenet. Det er en festdag for både børn, personale og bedsteforældre.

Bikubens forældrebestyrelse inviterer til mangfoldige fællesskaber udenfor Bikubens åbningstid herunder sommerfest og Disneyaften. Disneyaften er et ”fredags-fællesspisning-arrangement” hvor der bliver hygget med aftensmad, nattøj, popcorn og tegnefilm. Arrangementet bidrager til det gode sammenhold i Bikuben.

Hvis du ikke er en del af Bikubens forældrebestyrelse, men har en rigtig god til et godt arrangement, skal du ikke holde dig tilbage. Vi skal nok være behjælpelige med at hænge opslag op i Bikuben, så alle har mulighed for at deltage i fællesskabet.

Børnesyn

Vi skal sikre, at jeres børn bliver nogle robuste mennesker, som kan begå sig i et fællesskab. Det er ikke et: One fits all. Hvert barn er unikt og forskelligt. Vi har et barnesyn i Bikuben, som vi alle kan stå inde for. Vi arbejder med udgangspunkt ud fra et fælles barnesyn, og vi er meget bevidste om, hvordan det påvirker vores pædagogiske praksis. Det er vigtigt for barnet, at der er en sammenhæng mellem barne-syn og den pædagogiske praksis. Hvis vi f.eks. ser et barn slå et andet barn: Vi ser måske et barn, som har en grænseoverskridende adfærd – vi ser måske et barn, som er overstimuleret – vi ser måske et barn, som råber om hjælp – vi ser måske et barn som er overstimuleret. Vi skal have en forståelse for, hvad barnets deltagelses betingelser udspringer af. Hvad inviterer barnet til? Noget er arv og noget er miljø. Hvordan går man over broen til et andet menneske?

Det er vi altid undersøgende og nysgerrige på.