Børnehaven på toppen af Gug

Børnene fylder Bikuben

Du finder hurtigt ud af at det her er en mindre børnehave. Alle voksne kender alle børn og omvendt, samtidig med at alle rum i Bikuben bruges til pædagogiske aktiviteter og små legemiljøer.

Vi møder dit barn med tillid og derfor kan du også opleve at hente dit barn på personalestuen eller måske endda på kontoret.

Indretningen af Bikuben tager udgangspunkt i børnene således, at der er mange små legekroge, der skærmer for lyd og visuelle indtryk. Legetøj er tilgængeligt. Aktivitets materialer såsom papir, tegne og klippe redskaber er frit tilgængeligt for alle børn.

Børnene er med til at indrette, når der flyttes rundt.

På den måde bliver der plads til alle og børnene får en positiv oplevelse af at komme i Bikuben.

Naturen bruges aktivt

Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med den naturvidenskabelige tænkning. Derfor er vores legeplads inddelt i forskellige zoner som indbyder til forskellig leg og læring.

Legepladsen omkredser huset, og er dermed fysisk inddelt i to legepladser.

På Øst siden af legepladsen finder du cykelbanen med tilhørende parkering, klatrestativ, ”Hønsegården”, ”Huleskoven”, ” Sommerhuset” og vores insekthotel. Her kan der være fart over feltet, samtidig med at du vil opleve børn fordybe sig i mindre legemiljøer, hvor der bliver inviteret ind til leg.

Vest siden af legepladsen indbyder til leg og fællesskab. Med bål-sted, fodboldbane, gyngestativ og rutsjebane er der god mulighed for at få stimuleret alle sanser. Er dit barn eventyrlysten, så spring ombord i vores skib ”xxxx” og sejl ud i det blå. Det er kun fantasien som sætter grænserne.

Bikuben benytter sig meget af vores uderum, og du vil ofte i sommerperioden opleve at aflevere dit barn på legepladsen om morgenen.

Sikkerheden på legepladsen er noget vi i Bikuben vægter højt. Hver morgen bliver legepladsen tjekket for huller i hegn, skarpe genstande og lukket låger. Hvis vi opdager fejl og mangler reagerer vi hurtigt, og får bragt tingende i orden igen.

Derudover bliver vores legeplads løbende tjekket og godkendt af Aalborg Kommune.

Bål, værksted og deltagelse i madlavning er noget der fylder

Værkstedet vil være det ideelle sted for den kreative tanke med et motorisk blik. Dit barn vil banke med hammer, save, male og hugge brænde med vores brændekløver. Alt sammen med en kyndig voksen ved sin side.

Oplevelsen af at kunne slippe sin kreativitet løs i et værksted med mange forskellige materialer viser sig for eksempel i; IPads, knagerækker, fodboldbaner, biler med mere.

Bålet danner rammen om hyggelige stunder, hvor der i fællesskab bliver tilberedt mad og brød over bålet. Børnene laver ofte brænde og deltager i fremstillingen af dej.

Garderoben er også et sted for læring

Lynlåsen skal lynes og termobukserne skal trækkes på, men hov – hvordan gør man nu lige det? Det er noget af det som der er tid til at øve sig på i garderoben. Tid og plads til at øve sig findes i vores garderobe, da der kun er få børn i garderoben af gangen.

For at hjælpe børnene til at blive mere selvhjulpen, har vi tænkt meget over garderobens indretning. Det er vigtigt for os at børnene selv kan finde og nå deres ting.

Alle har en garderobeplads til at hænge deres overtøj i, samt et skab til at have sit ekstratøj i. Ingen store poser med tøj som falder ned i hovedet, når det eneste man skal bruge, er et par strømper.