Velkommen til Bikuben

Den gode tone og dynamik vi alle sammen et ansvar for at passe på– både forældre, børn og ansatte.

Fællesskab, tryghed, relation og den gode tone er vigtige markører i vores samarbejde med jer forældre, og derfor starter ”opstarten” altid med et fælles opstartsmøde med alle kommende forældre.

På selve mødet vil I blive introduceret for os og hinanden. Det er vigtigt for os, at vi alle lærer hinanden at kende og bliver en del af det store fællesskab i Bikuben. Bikuben er vores allesammens børnehave både personale, forældre og børn.

Dagtilbud Gistrup og Børnehaven Bikuben bliver gennemgået, og I får derfor et større indblik i hvorfor og hvordan vi arbejder.

Dialog mellem os og jer er vigtig og derfor er mødet ikke mere planlagt end at spørgsmål er meget velkomne, og til selve mødet vil vi også snakket om: ”Hvad kan I gøre hjemme for at jeres barn kommer positivt ind i fællesskabet?”.

Mødet afholdes af pædagogisk leder og den pædagog der har ansvaret for vores miniklub.

Individuel opstartssamtale

Primærpædagog vil inden opstart invitere jer til en individuel opstartssamtale, hvor vi har mulighed for at tale mere konkret om jeres barn og hvordan vi på bedste vis kan hjælpe jeres barn ind i fællesskabet.

Tidligere opstart i dagpleje, vuggestue eller anden børnehave er også rigtig vigtigt for os. Overgangen fra tidligere pasning har stor betydning for at sikre trivsel, tryghed, og udvikling for alle børn

2 skemaer vil blive sendt til jer inden samtalen - et til jer og et til det tidligere pasningstilbud. Den stor viden som tidligere pasningstilbud sidder med, er rigtig god viden for os, og er med til at jeres barn kommer bedst muligt ind i Bikuben og børnefællesskabet.

Samtalen varer ca. 30 min, og til mødet vil primærpædagog deltage.

Legedag-lørdag giver pote

Inden jeres barn har første rigtige dag i børnehave, vil I blive inviteret til en legedag her i Bikuben. Jeres barn vil her få mulighed for, sammen med de andre nye børn, at udforske Bikuben og hvad det er for en størrelse.

Selve dagen er med til at skabe en fortrolighed med børnehaven, hvor jeres barn får lov til at se legepladsen, legetøj og selve huset i deres eget tempo. Første dag i børnehave bliver der dermed en ting mindre de skal forholde sig til. Nu ved de hvor dukkekrogen, LEGO eller puslespillene er, og de kan derved finde en tryghed i noget kendt.

I vil blive taget imod af en pædagog fra huset, som vil byde jer velkommen og vise jer på plads. Børneguides er klar til at fortælle om alt det gode legetøj og alle de gode legeområder i Bikuben.

Forældrebestyrelsen vil være repræsenteret så der også vil være mulighed for at stille dem et par spørgsmål.

Legedagen bliver altid afholdt på en lørdag fra kl. 10.00-12.30 – så husk madpakken.

Hver dag i Bikuben skabes der et mindre fællesskab for de nyeste børn.

Mindre fællesskab for de nyeste børn i Bikuben, hvor der er tid og plads til at udforske lege, venskaber og have mulighed for en voksen tæt på til, at støtte relationer og muligheder. Venskaber og fællesskabsfølelsen kommer i centrum ved, at den voksne er karavaneføre og guider børnene i fællesskabet.  Positive sociale kompetencer og færdigheder bliver også trænet i dette mindre legemiljø. Legen vil være i centrum og de planlagte aktiviteter, som der også vil være, tager udgangspunkt i at ”være sammen”.